יום שבת, 9 באוגוסט 2014

מה בין טרול לטרול, ואיך גיליתי את הטרול

זה מה שהטרול היה רוצה לעשות לוויקיפדיה :).  מקור ויקישיתוף יוצר JNL

(למרות הניסוח בלשון זכר, כל מה שנכתב בפוסט מתייחס לנשים וגברים כאחד. (כן כן, יש גם נשים טרוליות))

בפעם הראשונה ששמעתי בוויקיפדיה את המושג טרול בהתייחס לעורכים בעייתיים, חשבתי שזאת בדיחה. אבל גיליתי שיש דבר כזה. בערך טרול (אינטרנט) בוויקיפדיה יש הגדרה ארוכה מאד מהו טרול, אבל בדף ויקיפדיה:התמודדות עם טרולים כתוב בפשטות: "טרולים באינטרנט הם אנשים שמחבלים באתרי תוכן", וזה כול הסיפור.
על פי כתבה בעיתון הארץ מפברואר 2014,  "טרולים ברשת חשים שמחה לאיד מהמצוקה של אחרים" והם מוגדרים כסאדיסטים". בוויקיפדיה העברית יש מספר עורכים לשעבר שהוגדרו כטרולים. לא כל עורך בעייתי בוויקיפדיה מוכרז כטרול. יש עורכים בעייתיים שנכנסים לערוך, פעמים רבות הם גם נרשמים לאתר ומשחיתים. העריכות הבעייתיות מזוהות מהר למדי, ועורכים אלה נחסמים. הבעיה היא אותם עורכים שלא מרפים. הם נחסמו מעריכה בוויקיפדיה העברית בגלל התנהלות מאד בעייתית. חלקם בעלי כשרון כתיבה, אבל חסרי יכולת לפעול בקהילה שיתופית מבלי לפגוע באחרים.
דוגמה לעריכה של טרול  שהונחה על ידו בדפי עורכים שונים כדי להביע את דעתו עליהם

הוויקיפדיה נכתבת על ידי עורכים הכותבים בהתנדבות מתוך אהבת הידע. בוויקיפדיה אין בעלות על ערכים, והעריכה נעשית תוך שיתוף פעולה בין עורכים שונים כשכול אחד יכול לשפר את הערכים שהאחר כתב. חוסר יכולת לפעול בשיתוף פעולה תוך הקפדה על כללי התנהגות בתוך הקהילה יכול להביא לחסימת העורך מעריכה בוויקיפדיה. עורך בעייתי משרה אווירה לא נעימה שפוגעת בחדוות הכתיבה ומבריחה עורכים מהמיזם. וללא עורכים פעילים, הוויקיפדיה לא תוכל להתקיים. לכן יש הקפדה עם עורכים כאלה, ואם אין שיפור בהתנהלות שלהם למרות האזהרות שניתנו להם, הם בסופו של דבר נחסמים מעריכה בוויקיפדיה ללא הגבלת זמן, ואם הם ממשיכים להציק כשהם כותבים מכתובות אי פי שונות תוך מעבר מכתובת לכתובת. הם מוכרזים כטרולים.
אני אישית לא מצליחה להבין את הרציונל העומד מאחורי התנהגותם. הרי כל עריכה שלהם משוחזרת, אין כל תועלת במה שהם עושים. הם לא משאירים אחריהם שום דבר חיובי. כשהם נכנסים בלילה למיטה, מה עובר בראשם? האם הם חושבים: היום הצקתי לזה ולזה, יופי היה לי יום מוצלח? הטרול מבלה את זמנו בפעילות מזיקה המשחיתה את נשמתו. האמת היא שצר לי עליהם. איזו הרגשה לא טובה היא לטרול לדעת שלא הביא כל תועלת, ואנשים ישמחו כשיעלם.
חלק מהטרולים לא מסתפקים בהצקה מעל דפי הוויקיפדיה ומעבירים את מלאכת ההצקה וההשחתה גם למרחבים אחרים מחוץ לוויקיפדיה. כדי להקשות על חסימתם הם מחליפים כתובות אי פי במהירות רבה מאד ומחליפים גם ספקי אינטרנט.
ההתמודדות אתם היא על ידי שחזור כל עריכה שלהם, חסימה וניתוק מגע. הכלל המנחה הוא "נא לא להאכיל את הטרול" או באנגלית "Please Do Not Feed The Troll" ובקיצור PDNFTT. כי הטרול רעב לתשומת לב ולהכרה במעשיו, והיה שמח מאד אם היו מנהלים אתו דיאלוג.

תמרור הומוריסטי "אל תאכיל את הטרול" . מקור ויקישיתוף, יוצר Asbestos
ולאחר שקראתם את כל מה שכתבתי, אני בטוחה שאינכם מתפלאים יותר שהתופעה הזאת של משחיתים, נקראת על שם טרול מפלצת מיתולוגית דמוית אדם שמקורה באגדות עם נורדיות וסקנדינביות.

`להשארת תגובות יש ללחוץ על כותרת הפוסט המתחילה במילים "מה בין טרול לטרול" כך תיכנסו לפוסט עצמו וייפתח להם לכם חלון להשארת תגובות. תודה

16 תגובות:

  1. כמה נכון, וכמה עצוב.

    השבמחק
  2. האם יתכן שזו הדרך היחידה להביע אי-שביעות רצון ממהלך הענינים בויקיפדיה העברית. שיטה דומה מוצגת באחד מערכי הויקיפדיה העברית

    אנשים מאמינים הרוצים לנקום בדרך כלשהי באדם או בחפץ, מכינים בובת וודו לאותו אדם שרוצים לנקום בו ו"מכאיבים" לבובה ובעצם אותו אדם מקבל את הכאב של הבובה.

    תחשיבי על כך. אולי את וכמותך גורמים ליצירת התופעה

    דני

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דניאל ונטורה, לא הצלחתי להבין את טענותיך. אתה אמנם נחסמת מעריכה בוויקיפדיה אבל בשום שלב לא הוכרזת כטרול. אני וכמותי לא גרמנו לתופעה. הוויקיפדיה הוא מיזם שיתופי, וככזה חשוב לדעת איך להתנהל בקהילה, לא להפר זכויות יוצרים, ולכתוב עם מקורות אמינים. יש אנשים שלא מתאימים למיזם שיתופי, אתה פתחת אתר משלך, ואתה עושה בו כרצונך. כשאתה מפר זכויות יוצרים זאת הבעיה שלך. צריך להשלים עם כך ופשוט לעבור הלאה ולמצוא עיסוקים אחרים ולא כל הזמן לחפש דרכים כיצד לנקום.

      מחק
    2. חרא שכמותך לא ראוי כלל לענות למר דניאל ונטורה!

      מחק
  3. אני מסכימה שזה עצוב. מדובר באנשים שחלקם מאד מוכשרים ויכלו לתרום רבות לטובת הכלל, אבל במקום זאת בחרו בדרך הרסנית, והיא הרסנית במיוחד בשבילם

    השבמחק
  4. תודה רבה לך חנה על הפוסט הזה. לא ידעתי בכלל שקיים דבר כזה שנקרא טרול אינטרנט. זה מזעזע לקרוא על ההשחתות ועל הפגיעות של הטרולים בוויקיפדיה שעוזרת לכולם. תודה רבה לכם על הוויקיפדיה הנפלאה שאתם כותבים.

    השבמחק
  5. גארפילד ארבוקל21 באוגוסט 2014 בשעה 8:15

    אני חושב שרוב הטרולים כלל אינם מודעים לכך שהם טרולים (בדומה לאנשים הרעים בסרטים הוליוודיים). בעיני עצמם הם "אבירי הצדק והפרנציפ", שבאו למגר את הרוע והשחיתות מהעולם. כשהם נטפלים לנקודה מסויימת, ומבקשים מהם להרפות, או טוענים שהנקודה שלהם אינה רלוונטית - הם נדלקים ומצדיקים לעצמם את התנהגותם תחת המחשבה ש"אם מבקשים ממני לרדת מזה - כנראה שעליתי פה על משהו חשוב".
    בכל מקרה, תודה על הפוסט חנה. מעניין.. ועצוב.

    השבמחק
  6. אני חושבת שלאחר שהם נחסמו פעמים כה רבות עם תקציר "עריכת טרול", יהיה מוזר לדעת שהם עדיין לא יודעים שהם טרולים :)

    השבמחק
  7. קהילות רבות סובלות מטרולים, חשבתי שהוויקיפדיה העברית לא תסבול מבעיה זאת בגלל התרומה לציבור. אבל כראה שכשמישהו מחליט להציק, אז אין לו גבולות. הלוואי והחוק היה מעניש אותם קשות

    השבמחק
  8. לחנה
    כל הכבוד על התמודדותך כנגד הטרולים

    השבמחק
  9. בחלק מהמקרים מדובר בסוג של סובלימציה ופריקת תסכולים. מ.

    השבמחק
  10. לשם כך יש גופים מטפלים. למה הוויקיפדיה?

    השבמחק
  11. בדרך כלל אנחנו לא נחשפים לכל מיני תופעות הקיימות בחברה, אלא אם כן הן נמצאות ממש בשכונתינו. ויקיפדיה העברית משקפת את החברה בישראל, ועל כן אנו זוכים להכיר בה גם את התופעות שבשולי השוליים.

    השבמחק
  12. תודה חנה. מעניין ומחכים.

    השבמחק
  13. תודה חנה. מעניין ומחכים.

    השבמחק
  14. תודה חנה. מעניין ומחכים.

    השבמחק