יום שלישי, 5 באוגוסט 2014

למה דגים או "דגדוגי דגים"

צולם על ידי חנה יריב מפורסם ברישיון חופשי cc-by-sa-3.0
  הדג הזה הוא פסל הניצב במרכזה של כיכר " שותפות חיפה-בוסטון" (שנקראה בעבר כיכר שער פלמר) מול שער פלמר 1 בעיר התחתית בחיפה. ואולי שינוי השם הידוע של הכיכר הוא גם סוג של דג. תמונה זאת ניתנה על ידי במתנה לגילגמש.  (דג זה מופיע על גבי בול המוקדש לשער פלמר שהונפק ב-23 ביוני 2014 ראו גליון בולים שער פלמר חיפה באתר דואר ישראל)

היו היה פעם ביוני 2006, בשנותיה הראשונות של הוויקיפדיה, באחד מדיוני החשיבות שהתקיים על אחד הערכים, בחר עורך ששם המשתמש שלו הוא גילגמש, להביע את דעתו על טיבו של הערך באמצעות הביטוי "X ודומיו הם סרטן בגופה של ויקי. הטיפול בסרטן הוא כריתת המקום הנגוע." הביטוי הזה עורר תגובות שליליות בטענה שלא יפה להשתמש בכינוי "סרטן" בהתייחס לטיבו של ערך. גילגמש שאל האם הכינוי "דג" במקום סרטן הוא בסדר? והתשובה הייתה חיובית..

מאז זרמו מים רבים בנהרות דיוני החשיבות של הוויקיפדיה העברית, חלקם היו סוערים מאד, וגילגמש  הרבה להשתמש במשפט "דג בגופה של וויקיפדיה" בהתייחסו לערך שאין מקומו בוויקיפדיה. במשך הזמן כדרכה של שפה, קיבל ביטוי זה את המשמעות השלילית של ה"סרטן". והוא התבקש לא להשתמש בו יותר, או להחליפו בביטוי אחר, אבל גילגמש סרב. למרות זאת שמתי לב שבשנה האחרונה הוא כמעט ולא השתמש בביטוי הזה.

בעקבות הדיון ביוני 2006 נוצרה אפילו תבנית הומוריסטית של "משתמש זה הוא דג בגופה של ויקיפדיה". יש כאלה שקיבלו זאת קשה ולא שכחו, ואפילו העלו את הנושא בכתבה בביטאון הוויקיפדיה העברית "הטילדה הרביעית" שיצא ב- 23 בנובמבר 2013 ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/25/בריחת המוחות - הגרסה הוויקיפדית בפסקה "סרטן בגופה של ויקיפדיה" שכמובן החזיר את הביטוי המקורי לתודעה....

הביטוי מצא את מקומו גם בדף ויקיפדיה:הומור/קלישאות ויקי. במשך הזמן היו עורכים שגם הם בחרו להשתמש בביטוי הזה. למשל כאן. התייחסויות נוספות לדג הזה תוכלו לראות בשיחת משתמש:Gilgamesh/ארכיון 33

לדג הזה יש גם חיים נוספים, למשל בספר המדע הבדיוני של דאגלס אדמס: היו שלום ותודה על הדגים . זאת ההודעה שהשאירו הדולפינים לתושבי כדור הארץ כשעזבו אותו רגע לפני השמדתו. אז נקווה שאף אחד לא יגיד זאת על הוויקיפדיה לעולם, גם אם יש  בה מידי פעם דגים.

להשארת תגובות יש ללחוץ על כותרת הפוסט המתחיל במילים "למה דגים" כך תיכנסו לפוסט עצמו וייפתח להם לכם חלון להשארת תגובות. תודה

10 תגובות:

  1. פוסט מאוד חביב

    השבמחק
  2. גארפילד ארבוקל21 באוגוסט 2014 בשעה 8:19

    דווקא מזכיר לי את דג בבל מ"המדריך לטרמפיסט בגלקסיה", ששמים אותו באוזן ואז אפשר להבין כל בנאדם/יצור שמדבר איתך. בהקשר הזה- "דג בגופה של אומה", מבטא דווקא אומה של אנשים שמבינים את שאר העולם. ייתכן שזו הייתה כוונת המשורר? ;-)

    השבמחק
  3. זו פרשנות נוספת שלא חשבתי עליה. תודה על האזכור. בכלל ספר חזק . יש לי את כל הכרכים בבית

    השבמחק
  4. בפעם הבאה שאני בחיפה, אני הולך לראות את הדג הזה ולהצטלם לידו...

    השבמחק
  5. לחנה
    מעניין, הומוריסטי, ותמונה מקסימה.

    השבמחק
  6. פוסט מעניין, והדג מקסים.

    השבמחק
  7. אלסנדרו דל פיירו28 באוגוסט 2014 בשעה 18:25

    פוסט מעניין מאוד שמתאר תופעה איכתיולוגית ייחודית לחלוטין.

    כה לחי.

    השבמחק
  8. הפסל הזה בשער פלמר - לא מבינה אותו.
    אחרי שקראתי את הפוסט המשעשע שלך -
    משנה את התייחסותי אליו ��

    השבמחק
  9. פסל הדג והאניה הזכיר לי את הדג בספרו של ד"ר סוס חתול תעלול. הופ הופ הופ עם דג ועם אניה. הדג הוא המצפון בסיפור

    השבמחק