יום שלישי, 26 באוגוסט 2014

"עבודות ויקידמיות" בוויקיפדיה - מה זאת המילה המוזרה הזאת?

לוגו המיזם. מקור ויקיפדיה יוצרת Itzuvit
התחלתי לערוך בוויקיפדיה ב-3 במאי 2009. הערך הראשון שהעליתי היה על "מגילת ון אמון". המגילה היא מסמך היסטורי מהמאה ה-11 לפנה"ס על גבי פפירוס, המספר את סיפור מסעו הימי של כוהן אמון ממצרים לעיר גבל שבלבנון. בחרתי לכתוב את הערך הזה כי זאת הייתה עבודה שהגשתי באוניברסיטה כמטלה אקדמית בעת לימודי ארכאולוגיה, עליה קיבלתי ציון גבוה ולא היה ערך על המגילה בוויקיפדיה.
בדיעבד מה שכתבתי היה מה שבוויקיפדיה קוראים לו היום "עבודה ויקידמית" שהוא כתיבת ערך כמטלה אקדמית, כשהעבודה במקום להישלח למרצה על גבי מסמך וורד ולהישכח לאחר מכן במסגרת תיקיה נידחת במחשב של הסטודנט, מועלית במסגרת שיתוף פעולה בין הוויקיפדיה העברית לאקדמיה, כערך.

קצת היסטוריה

שיתוף פעולה זה החל בסוף שנת 2005, כשנתיים לאחר שהוויקיפדיה העברית החלה להיכתב. היוזמה הייתה של פרופ' עוזי וישנה, פרופסור למתימטיקה באוניברסיטת בר אילן שעורך בוויקיפדיה. הוא יזם כתיבת ערכים לסטודנטים שלו לתואר שני בשנת הלימודים תשס"ד בקורס בשם "תורת המספרים האלגברית" במסגרתו נכתבו אולי 3-2 ערכים. הערך משפט היחידות של דיריכלה שנכתב במסגרת הקורס עלה בנובמבר 2005. בדצמבר 2006 לקראת קורס נוסף, פתח עוזי בוויקיפדיה את הדף ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות. הדף הזה הגדיר את תהליך שיתוף הפעולה בין הוויקיפדיה העברית והאקדמיה. בשלב זה עדיין לא נפתחו דפים ספציפיים לכל מיזם שקישרו בין הערכים השונים שנכתבו במסגרתו.
בדצמבר 2006 נפתח לראשונה דף מיזם ספציפי בקורס ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/דיני נזיקין - האוניברסיטה העברית במסגרתו נכתבו 59 ערכים. מיזם זה זכה לפרסום באתר העיתון "הארץ" בכתבתו של ליאור הנר מה-11 בדצמבר 2006 פרויקט משותף לאונ' העברית ולוויקיפדיה. זה היה שיתוף הפעולה הגדול הראשון בין האקדמיה לוויקיפדיה העברית. ביולי 2007 פתח עוזי דף הנחיות ספציפי במרחב המשתמש שלו בוויקיפדיה משתמש:עוזי ו./הנחיות לסטודנטים לסטודנטים בקורס "אלגברה קומוטטיבית מתקדמת". בהמשך הצטרפו אוניברסיטאות ומכללות נוספות לשיתוף הפעולה, ועד עתה, אוגוסט 2014 השתתפו במיזם הגופים האקדמאים הבאים:
ד"ר אורי אמיתי, מציג את המיזם בפני סגל
הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה.
צלמת חנה יריב ברישיון Cc-by-sa-3.0

ברוב האוניברסיטאות והמכללות שיתוף הפעולה נעשה במספר פקולטות וקורסים, בחלקם שיתוף הפעולה נמשך כבר מספר שנים, כשבכל שנה הסטודנטים באותו קורס או תוכנית כותבים ערכים כמטלה אקדמית.
הסטודנטים בקורס ויקי-רפואה באוניברסיטת תל אביב.
 מקור ויקישיתוף, הצלמת שני אבנשטיין ברישיון Cc-by-sa-3.0
שינוי גדול במיזם התרחש בסוף שנת 2011, לאחר שהחל שיתוף הפעולה הגדול בין הוויקיפדיה לפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה במיזם ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/מדעי הרוח - אוניברסיטת חיפה. האוניברסיטה יצאה ב-7 בנובמבר 2011 עם הודעה לעיתונות "‏ויקיפדיה באקדמיה ". ראו גם את כתבתו של יונתן הללי באתר NRG ‏"אוניברסיטת חיפה: הסטודנטים יחויבו לכתוב ערכים לוויקיפדיה". במסגרת מיזם זה השתתפו עד כה 21 קורסים בחוגים שונים, והועלו 177 ערכים למרחב הערכים מתוכם כמה הפכו לערכים מומלצים ועוד 18 ערכים נכתבים במסגרת טיוטה. באותה עת כדי להקל על הסטודנטים והמרצים, הורחבו גם דפי העזר של המיזם ונכתבו מדריכים שונים ששולבו בדפי ההנחיות. לאחר מכן התגברו שיתופי הפעולה עם האקדמיה. שינוי גדול נוסף התרחש בשנת 2013 בקורס בבית ספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב. הקורס במסגרת סמסטריאלית נפתח ביוזמתה של שני אבנשטיין. בקורס למדו 62 סטודנטים איך לערוך בוויקיפדיה, וכתבו במשך שנה 128 ערכים בתחום הרפואה. בקורס זה השתתפו כמרצים אורחים ויקיפדים מנוסים שהעבירו הרצאות בנושאים שונים הקושרים בעריכה בוויקיפדיה ובהתנהלות במסגרת הקהילה.

איך זה נולד ומתנהל

היוזמה ליצירת שיתוף פעולה עם האקדמיה יכול להתחיל מהוויקיפד שיוצר קשר עם האוניברסיטה/מכללה או מהמרצה שרואה בוויקיפדיה פלטפורמה טובה להעלות ערכים שיעבירו מידע איכותי לציבור, ויגבירו את הנראות הציבורית של הנושא שהם חוקרים. באוניברסיטת בן גוריון פועל ויקיפד באר שבעי דני וקס שעד כה יזם שיתוף פעולה ב-7 קורסים בחוגים שונים. בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה, היוזמה נולדה אצל ד"ר אורי אמיתי מהחוג להיסטוריה כללית שחשב שכתיבת ערך בוויקיפדיה היא דרך טובה שבה האקדמיה יכולה לתרום לציבור. הוא צרף אליו את פרופסור גיא בר עוז מהחוג לארכאולוגיה. אני שמעתי על הרעיון של אורי אמיתי ופניתי אליו והצעתי את עזרתי בהדרכת סטודנטים ובלווים בתוך הוויקיפדיה. וכך זה נולד במזל ובברכה המיזם כשהנהלת האוניברסיטה נותנת את ברכתה.
יש מיזמים כמו המיזמים של ד"ר עמוס בר-דע בביוננוטכנולוגיה באוניברסיטת בר-אילן וננוטכנולוגיה בHIT מכון טכנולוגי חולון שבהם המרצה עושה את הכל, הוא מדריך את הסטודנטים, פותח את דף המיזם ומלווה את הסטודנטים בתוך הוויקיפדיה.
במיזמים שבהם שותפים וויקיפדים פעילים, המתכונת של התנהלות המיזם (עם וריאציות) היא: הוויקיפד מגיע לקורס ונותן הדרכה לסטודנטים של שתי שעות אקדמאיות לפחות, שבו הסטודנטים לאחר שנרשמו לוויקיפדיה, לומדים טכניקת עריכה בסיסית. לאחר מכן הם מונחים להעלות את הערך כטיוטה במרחב המשתמש. בטיוטה ניתן לכתוב ערך מושלם בסביבה מוגנת. הוויקיפד מוביל המיזם (לעתים בעזרת וויקיפדים נוספים) מלווה את הסטודנטים בתוך הוויקיפדיה, עובר על הטיוטות ומעיר הערות שעיקרן עריכה ועיצוב לפי כללי העריכה בוויקיפדיה. הטיוטה מועברת למרצה לצורך אישורו, ולאחר שהוא מעיר את הערותיו, הסטודנט מתקן. הערך עובר למרחב הערכים רק לאחר שהמרצה אישר את העברתו. כשהערך במרחב הערכים, מונחת בדף השיחה של הערך תבנית מטלה אקדמי שבו מצויין שם הקורס , הפקולטה והאוניברסיטה במסגרתו נכתב הערך.
המיזמים המובלים בתוך הוויקיפדיה על ידי וויקיפדים זוכים גם לסיוע ועזרה של עמותת ויקימדיה ישראל.

יחודו של המיזם ומה הלאה


כפי שסיפרתי לכם למעלה, הערך הראשון שהעליתי הייתה עבודה אקדמית שכתבתי בשנת 2005, ששכבה אצלי בתיקיה במחשב. אני כתבתי, המרצה קרא וזהו. מאז שהעליתי את הערך ב-3 במאי 2009 למרחב הערכים צפו בערך בממוצע 3 צפיות ביום שזה כ-5,600 צפיות עד היום. זה נותן לי הרגשה מאוד טובה וזאת גם ההרגשה של הסטודנטים, אני יודעת זאת כי אני נוהגת לשאול אותם להרגשתם ולתחושת החוויה שלהם לאחר שהערך עלה למרחב הערכים. סטודנטית מהחוג להיסטוריה כללית שהיא מורה של תלמידי בית ספר יסודי סיפרה לי, שהתלמידים שלה מאוד גאים בה על הערך שהיא כתבה. סטודנטית אחרת במסגרת "התוכנית ללימודי נשים ומגדר" בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת חיפה שכתבה את הערך סיווה על איגוד עובדים לנשים עניות בהודו, כתבה לי בסיום העבודה "תודה חנה. זה היה תהליך מרתק ומאתגר עבורי. מקווה שאכתוב עוד כמה ערכים בתחום שמעניין אותי."
לוגו דלפק היעץ
בספריית אוניברסיטת חיפה
מקור ויקיפדיה יוצר Eitan96


איני יודעת מה התוכניות העתידיות בנושא של הוויקיפדים האחרים והמרצים באוניברסיטאות השונות. אני מתכוונת להרחיב בשנה הבאה לקורסים נוספים בפקולטה למדעי הרוח, וכן יזמתי שיתוף פעולה עם שתי מכללות נוספות לכתיבת ערכים בארכאולוגיה (מי שמכיר אותי, יודע שזה הנושא הקרוב ללבי :)). אני מעריכה שיש יוזמות נוספות בדרך, ובנוסף יימשך שיתוף הפעולה הקיים היום במיזמים השונים.
ייחוד נוסף במיזם הוא שמשתתפים בו גם סטודנטים ערבים הכותבים ערכים בוויקיפדיה העברית. בוויקי-רפואה באוניברסיטת תל אביב, כמחצית מהסטודנטים שכתבו, שפת אמם היא ערבית. חלק גדול מהסטודנטיות בלימודי נשים ומגדר באוניברסיטת חיפה, הן סטודנטיות ערביות. הן כותבות ערכים על דמויות של נשים פמיניסטיות ופורצות דרך בעולם הערבי. לרשותם עומדים מקורות בשפה הערבית, ובכך הן מנגישות את המידע החשוב הזה לקורא בשפה העברית. ראו למשל את הערך אינג'י אפלטון על ציירת ופעילה פוליטית ופמיניסטית מצרית. פעמים רבות הערך בעברית טוב ומשובח הרבה יותר מהערך בוויקיפדיה הערבית.

בנוסף, בשנת הלימודים הבאה ייפתח בספריית אוניברסיטת חיפה דלפק יעץ לסטודנטים בנושא עריכה בוויקיפדיה. אני אאייש את הדלפק הזה. הספרייה שריינה עבורי חדר קבוע שבו אפגש עם סטודנטים שיירשמו מראש, ואדריך אותם הדרכה נוספת בוויקיפדיה בהתאם לצורך.

הכל נשמע נפלא, אז למה בכל זאת יש כאלה שמבקרים את המיזם


ב-13 באוגוסט 2014 העלתה העיתונאית טלי חרותי-סובר פוסט שתקף את המיזם בבלוג שלה "האקדמיה החדשה: האם סטודנט צריך לקבל ציון על כתיבת ערך בוויקיפדיה? שבו העלתה טענות שונות רובן שגויות מאד על המיזם. עכשיו אתם זוכרים את הטרולים מהפוסט הקודם? אז הנה עוד תוצאה של פעולתו המזיקה של הטרול. שוחחתי עם חרותי-סובר עוד בחודש יוני, ומיד לפי סגנון שאלותיה שאלתי אותה האם היוזמה לשאלותיה מקורן באחת הטרוליות הידועות בוויקיפדיה העברית. היא הכחישה זאת. אבל משהפוסט עלה וקראנו את הטקסט, היה ברור לי ולוויקיפדים רבים נוספים, שאלה ניסוחיה של אותה טרולית. חבל רק שעיתון הארץ שידע לתת במה יפה למיזם בשנת 2006, נתן עתה במה לפוסט כה שגוי שכלל והאשמות לא רציניות שהוכיחו שלא נעשה כאן כל תחקיר רציני.

את התגובות של הוויקיפדים וההתייחסות לפוסט הזה תוכלו לקרוא בוויקיפדיה בבפסקה "הארץ" - בלוג לאנשים טיפשים". בנוסף אני ממליצה גם לקרוא את תגובתו של ד"ר אורי אמיתי בבלוג שלו בפוסט: אקדמיא חדשה: כן בהחלט  שנכתב ב- 17 באוגוסט 2014. 
ואם אתם מחפשים להגיב בפוסט של טלי חרותי סובר, תראו שאין אפשרות כזאת, כי לאחר שהטרולית הגיבה שם בשמות שונים כולל שמות של וויקיפדים מוכרים ותקפה את הוויקיפדיה העברית והוויקיפדים, נעשתה פניה לעיתון הארץ שבחר להסיר את כל התגובות מהבלוג (תודה לעורכי העיתון שהבינו שזה מה שנדרש לעשות), כי זה מה שקורה כשמשתפים פעולה עם טרולים.
ולמבקרים הנדירים אני אומרת, ואף על פי כן נוע תנוע. התוצאות הנפלאות של מיזמי כתיבת ערכים כמטלה אקדמית מדברים בעד עצמם, וכן ירבו וכן יפרצו.

Some information in English

If you are curious but can not read Hebrew, you can find information about  Haifa University students write Wikipedia articles for academic credit in  "Wikimedia outreach" in  Education - Newsletter - July 2014

להשארת תגובות יש ללחוץ על כותרת הפוסט המתחילה במילים "עבודות ויקידמיות" כך תיכנסו לפוסט עצמו וייפתח להם לכם חלון להשארת תגובות. תודה

18 תגובות:

  1. חנה, תודה רבה, החכמתי! Ovedc

    השבמחק
  2. גם אני :) כשחוקרים משהו בצורה יסודית אז לומדים.

    השבמחק
  3. פוסט מרתק. קשה להפריז בחשיבות המיזם ותרומתו להפצת הידע של מגדל השן.

    השבמחק
  4. אכן מרתק, מוטי

    השבמחק
  5. חנה כל הכבוד, המיזם חשוב להעלאת הרמה בויקיפדיה והבאת מידע זה לידיעת הציבור והכרת הציבור באיכות הערכים.

    השבמחק
  6. זה הפרויקט הכי חשוב - תורם להעלאת הרמה וסיכוי להגדלה עתידית של מספר כותבי הערכים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה, גם אני ורבים חושבים כך, לכן אני משקיעה כל כך הרבה שעות בהתנדבות בנושא הזה. להרגשתי העריכה בוויקיפדיה ומיזמיי כתיבת ערכים כמטלה אקדמית הם מהדברים החשובים והמשמעותיים שעשיתי בחיי (כמובן לאחר הילדים שלי -> והנכדים כן ירבו:))

      מחק
  7. מעניין מאד. כל הכבוד נקווה שיהיו עוד מרצים שירצו להשתתף במיזם.
    מחכה לפוסט הבא.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי דרור, בהחלט יש. אני מקווה שבשנת הלימודים הנוכחית יפתח מיזם גם במכללת תל חי ובמכללת כנרת. יש סימנים טובים לכך. בנוסף יורחב מאד המיזם בפקולטה לרפואה בצפת, סטודנטים ייכתבו ערכים ברפואה. שם כבר נקבעה לי פגישת הדרכה והתלוו אלי כמה ויקיפדים נחמדים שהתנדבו לסייע. בעקבות התגובות בבלוג של אורי אמיתי http://www.yehudemo.org/?p=1929 יצרתי קשר עם טל ירון מרצה לתקשורת באוניברסיטת אריאל. הסתבר שהסטודנטים שלו כבר ערכו בוויקיפדיה בלי דף מיזם מסודר. חלק מהמבחן שהם עמדו בו הוא לראות האם עריכותיהם יישארו ולא יימחקו תוך 48 שעות. שכנעתי אותו לפתוח דף מיזם מסודר (אני אפתח עבורו) אני מאמינה שזה יגביר את שיתוף הפעולה. אז טלי חרותי-סובר צריכה להיות מאושרת שהפוסט שלה הגביר את שיתוף הפעולה. ואני אומרת בעקבות כך:

      "הלך הטל אצל היעל וביחד הולידו את מיזם אריאל." :)

      מחק
  8. אכן מיזם חשוב

    השבמחק
  9. שיתוף פעולה חשוב ביותר. קראתי את טענותיה של טלי חרותי סובר, ולא ברור בכלל מה כל כך מפריע לה. משה.

    השבמחק
  10. יוזמה ברוכה!!

    השבמחק
  11. בלוג מעניין

    השבמחק
  12. בלוג מעניין

    השבמחק
  13. נשמע כל כך נכון ! האקדמיה תורמת באופן ישיר לציבור , בבחינת זה נהנה וגם זה נהנה... ובנוסף עתודה איכותית של ויקיפדים

    השבמחק
  14. נחמד לראות את המרצה שלי לשעבר כאן. יפה על היוזמה

    השבמחק