יום שלישי, 23 בספטמבר 2014

OTRS או איך מקבלים תמונות ומידע מהציבור

דבורה עומר, 25 באפריל 2006
התמונה שכמעט נמחקה
יוצר וסי צבקר ברישיון cc-by-sa-3.0
האם חשבתם פעם מהו המקור לכל התמונות המופיעות בויקיפדיות השונות ובוויקישיתוף?  נכון ל-23 בספטמבר 2014 שעה 18:30 יש בוויקישיתוף 22,962,941 תמונות. אפשר לראות זאת ב דף הראשי של ויקישיתוף ציינתי את השעה והדקה, כי כשתקראו את הפוסט המספר יהיה שונה. חלקן הגדול הן ברישיון חופשי המאפשר לכל אחת ואחד להשתמש בהן כולל שימוש מסחרי, ובתנאי שיציינו את המקור ויתנו קרדיט ליוצר. חלק אחר, הן תמונות שזכויות היוצרים עליהן פגו.
חלק גדול מאד של התמונות צולמו על ידי עורכים שונים בוויקיפדיות השונות. אני העליתי עד היום 8,412 תמונות. רובן צולמו על ידי, חלקן קיבלתי מאנשים שונים בעקבות פניות יזומות שלי לבעלי זכויות היוצרים, וחלק הגיעו מאנשים שונים בעקבות יוזמה שלהם.
אז מהי המילה המוזרה הזאת OTRS? גם אני אף פעם לא זוכרת. המשמעות היא Open-Source Ticket Request System שפירושו הוא: מערכת המשמשת לפניות שונות של הציבור אם בשאלות ובקשות שונות, ובעיקר משלוח תמונות להעלאה לערכים השונים או בקשות לשימוש בתמונות. אז אל תתאמצו לזכור את השם באנגלית. זיכרו OTRS וזהו.
מערכת OTRS מתנהלת בשפות שונות. יש מערכת המתנהלת בעברית שכתובת הדוא"ל לפניות אליה היא permissions-he@wikimedia.org. מי שמטפל בפניות השונות הם ויקיפדים שהתנדבו לעסוק בכך בנוסף לעריכה בוויקיפדיה העברית ובמיזמי קרן ויקימדיה השונים. נכון להיום יש שני מתנדבים, אני מתנדבת מאז ינואר 2013 וויקיפד נוסף שהצטרף אלי לאחר שנה וחצי שבה פעלתי לבד. זו הקלה גדולה מבחינתי, שגם מאפשר לי לצאת לפעמים לחופשה. חיוך
בחלק מהערכים בוויקיפדיה לא מופיעה תמונה של נשוא הערך, במקומה מופיעה התבנית הקוראת לציבור לשלוח תמונה ברישיון חופשי. כמובן הציפייה היא לשלוח תמונות שהשולח הוא בעל זכויות היוצרים או שהוא קיבל את האישור המתאים מבעל זכויות היוצרים. לחיצה על התבנית הזאת תעביר את הקורא להסברים איך ולהיכן יש לשלוח את התמונות, או אם ברצונו בכך והוא אינו חושש, להעלות את התמונות ישירות לוויקישיתוף.
דרך תבנית זאת הגיעו תמונות רבות מהציבור. חלקן מבני משפחתו של נשוא הערך שסרקו תמונות מהאלבום המשפחתי או צילמו בעצמם. מגיעות גם תמונות היסטוריות של אנשים שנפטרו לפני שנים רבות, ובני המשפחה שלחו תמונה לערך. אלה הסיפורים המרגשים ביותר.
בחלק מהערכים אפשר לראות תמונה של נשוא הערך, ומתחתיה נמצאת כיתובית "תמונה זו בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית. במקרים אלה בגלל שנשוא הערך נפטר, ניתן להעלות תמונות ברישיון בשימוש הוגן בלי לבקש את רשותו של בעל זכויות היוצרים, אבל ניתן להשתמש בתמונה רק בערך עצמו ולא בשום מקום אחר בוויקיפדיה. ומכיוון שהוויקיפדיה הוא מיזם של תוכן חופשי, יש עידוד למשלוח תמונות ברישיון חופשי שיחליפו את התמונה בשימוש הוגן.
פנינה תמנו-שטה
מקור מפלגת יש עתיד
ברישיון cc-by-sa-3.0
פעמים רבות נשלחות תמונות מהציבור בעיקר תמונות של ידוענים חסרי תמונה, כשהתמונות עצמן נלקחו מאתרי אינטרנט שונים תוך הפרה של זכויות יוצרים. בכל המקרים האלה כשאני חושדת שמקורה של התמונה הוא מהמרשתת, אני מבצעת בדיקה, מוצאת את מקורה של התמונה ומסבירה לשולח למה איני יכולה להשתמש בה. חלק מהתגובות המתקבלות הן תגובה המביעה תמיהה: "הרי התמונה נמצאת בכל מקום אז היא חופשית כל אחד יכול להשתמש בה". אז זהו שלא כל אחד, רק זה שבעל זכויות היוצרים אישר לו. פנייה אחת הייתה בקשר לתמונתה של העיתונאית טלי מורנו. נוסח הפנייה היה: "צוות ויקיפדיה שלום יש לי תמונה אין עליה זכויות יוצרים אני מבקש לעלות את התמונה". והפנייה הייתה מלווה בתמונה שהפונה מצא ברשת. אם תיכנסו לערך של טלי מורנו תגלו שעדיין אין לה תמונה. וזאת הזדמנות למי שקורא את הפוסט הזה ואכפת לו מתמונתה של טלי מורנו, לנסות להשיג את תמונתה מבעל זכויות יוצרים, אפשר גם לפנות לטלי מורנו עצמה.
בוויקיפדיה מקפידים על זכויות היוצרים, ותמונה במרשתת היא זמינה אבל אינה חופשית. כדי שניתן להשתמש בה, התמונה צריכה להיות מלווה ברישיון מסוג Creative Commons למשל Cc-by-sa-3.0  או רישיון דומה אחר. פעמים רבות אפשר למצוא תמונות ברישיון חופשי מתאים בפליקר.
OTRS משמש גם לקבלת תכנים מהציבור, פניות והערות לתיקון מידע ובקשות שונות. ישנם גופים המעלים ערך על עצמם בוויקיפדיה כשהם מעתיקים את תוכן מאתר האינטרנט של הגוף לערך. הוויקיפדים המנטרים אינם יכולים לדעת שבעל זכויות היוצרים העלה את הערך. בנוסף התוכן בוויקיפדיה הוא ברישיון חופשי ולכן במקרה כאלה נדרש מעלה הערך, לשלוח אישור OTRS למערכת המאשר להעלות את התוכן לוויקיפדיה ברישיון חופשי המתאים לוויקיפדיה.
דבורה עומר בגיל 19 אז דבורה מוסנזון
מקור משפחת עומר-מוסנזון
ברישיון cc-by-sa-3.0
את האישור רצוי מאוד להעביר בנוסח מסוים המבטיח אישור מהיר ללא בעיות. בוויקיפדיה יש דף הסבר ששמו ויקיפדיה:OTRS הכולל הסברים לתהליך, את כתובת הדוא"ל למשלוח וכן נוסח האישור בפסקה הצהרת הסכמה לכל הבקשות. הנוסח נראה לכם אולי מסובך, אבל המשמעות שלו היא פשוטה: "המצהיר אומר שהוא בעל זכויות היוצרים על התמונה או התוכן, והוא מאשר להעלות את התמונה לוויקיפדיה ברישיון חופשי הכולל שימוש מסחרי, והוא שומר לעצמו את הזכות לתבוע כל מי שהפר את זכויות היוצרים שלו". תמונה הנשלחת עם האישור המצורף והבדיקה מראה שאין בעיה עם התמונה, מועלית לוויקישיתוף, אל פרטי הרישיון מתווסף גם קישור לתכתובת של האישור, ובנוסף היא מתווספת לערך בוויקיפדיה העברית וגם בוויקיפדיות אחרות שיש בהן ערך על נשוא הערך. לאחר הטיפול בתמונה נשלח אישור לפונה המאשר שהטיפול הסתיים והוא יכול להיכנס לערך ולראות את התמונה ששלח.
חשוב מאד במיוחד בתמונות של ידוענים, ותמונות שהתפרסמו גם במרשתת לשלוח את האישור. זוכרים את הפוסט הקודם שלי על תמונתה של יעל אבקסיס?  היה שם ניסיון לערער על טיב האישורים השונים. לכן הקפדה על הנוהל תמנע בעיות עתידיות.
סיפורי OTRS
יצחק שלו בטיולי טר"ש, טיולי רבנו שלו
יוצר 
יואל הורוביץ ברישיון cc-by-sa-3.0
את תמונותיה של הסופרת דבורה עומר העלה קרוב משפחתה אורי מוסנזון שהיה פעיל פעם בוויקיפדיה, הוא ציין  בפרטי הרישיון שהוא קרוב משפחתה. ללא ספק זכויות היוצרים של התמונות האלה נמצאות בידי המשפחה. אחד המנטרים בוויקישיתוף הגיע אל התמונות לא הסתפק בהצהרה של המעלה, הוא לא מכיר את דבורה עומר ואת המשפחתולוגיה שלה, ודרש אישור OTRS. במקרה שמתי לב לדרישה כי אחת התמונות הייתה במעקב שלי, היה לי ברור שהסיכוי שאורי יראה את הפנייה הוא קטן מאד, ועמד לרשותי שבוע לדאוג להעברת האישור עד שהתמונות תימחקנה. החלטתי לצאת למסע של חיפוש פרטי הקשר של אורי מוסנזון, כך לאחר מסע טלפוני שכלל את בני הדודים השונים ועוד, הצלחתי להגיע אליו לקבל את האישור ולהציל את התמונות. אז לעתים יש יתרונות שיש לנו ארץ כה קטנה ומקושרת. תארו לכם מה היה קורה אם הייתי צריכה לצאת למסע חיפוש כזה בארצות הברית....
בעת מסע הבחירות של מפלגת יש עתיד העלתה המפלגה את התמונות של מועמדיה לאתר של יש עתיד וגם לוויקישיתוף. זכויות היוצרים על התמונות היו של המפלגה. אבל זאת לא יכלו לדעת המנטרים בוויקישיתוף. אחד מהם גילה שהתמונות מופיעות גם באתר האינטרנט של המפלגה והחליט שיש כאן הפרת זכויות יוצרים. הוא העלה את כל התמונות לדיון מחיקה. ושוב אחת התמונות הייתה במעקב שלי. כך גיליתי את הדיונים האלה, הצלחתי להגיע לדוברת של יש עתיד בעזרתו של איציק אדרי יו"ר עמותת ויקימדיה ישראל וקיבלתי את האישורים לכל התמונות, וכך ניצלו תמונות חברי הכנסת השונים. דוגמה לתמונה היא תמונתה של פנינה תמנו-שטה. את דיון המחיקה תוכלו לראות כאן
צבי גלי - ציור צבעי מים
ברישיון cc-by-sa-3.0
אחד הסיפורים שאני מאד אוהבת לספר הוא משלוח התמונה של המשורר והסופר יצחק שלו אביו של הסופר מאיר שלו. התמונה מתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20 נשלחה על ידי יואל הורוביץ בלווי הסיפור הבא: יצחק שלו הדריך טיולים בשבילי ארצנו. התמונה צולמה על ידי השולח בעת טיול. לחבריו קראו לקבוצת הטיולים שלו "טיולי טר"ש", טיולי רבנו שלו.
צבי גלי בין השנים 1941-1940
מקור משפחה ברישיון PD-Israel
את הערך על הצייר צבי גלי לא הכרתי. הוא נפטר בינואר 1962. במאי 2013 פנה אחיו של צבי גלי והעביר את תמונתו הנמצאת בראש הערך. העליתי את התמונה ובהזדמנות זאת קראתי את הערך הקצר. קריאת הערך העלתה שאלות שונות, וניצלתי את ההזדמנות לקבל מידע ולהרחיב את הערך. בנוסף ביקשתי מהאח שהוא עכשיו בעל זכויות היוצרים על יצירתו לשלוח תמונות מיצירתו של גלי. את התוצאה תוכלו לראות בערך וגם בקטגוריה בוויקישיתוף.  בסה"כ הועברו 18 תמונות הכוללות תמונות שלו בעת פעילות בהגנה, בעת היותו חייל במלחמת העולם השנייה וגם תמונות מיצירתו.



למצגת הסבר על OTRS ראו באתר של עמותת ויקימדיה ישראל מהו OTRS

                                         סופרים מספרים: דבורה עומר


להשארת תגובות יש ללחוץ על כותרת הפוסט המתחילה במילים "OTRS" כך תיכנסו לפוסט עצמו וייפתח להם לכם חלון להשארת תגובות. תודה

4 תגובות:

  1. חנה, שוב תודה על פוסט מעניין, והפעם על סיפורי otrs. החכמתי - תודה! שנה טובה! Ovedc

    השבמחק
  2. חנה, הפוסט חשוב כי בציבור המשתמשים בוויקיפדיה וגם בקרב העורכים בוויקיפדיה העברית לא כולם מבינים לעומקם את המושגים "שימוש הוגן" , "תמונה חופשית", OTRS . ויש גם כאלה שלא מבינים מדוע אי אפשר להעתיק תמונה שנמצאת במרחבי המרשתת. יש למצוא דרכים להעביר את הידע שלך והמאמר גם באמצעים אחרים

    השבמחק
  3. יפה ומעניין, נהניתי לקרוא ��

    השבמחק
  4. ולחשוב שהתמונות של דבורה עומר כמעט ונמחקו....

    השבמחק